Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

The Art of the Steal (JSL)

art of the steal

25starrating

Regi: Jonathan Sobol

Halvpensionerad konsttjuv går med på att sätta ihop sitt gamla gäng för att göra Den Sista Stöten.

 

Ok. Jag säger det nu så att vi har det överstökat redan från börjat: Jag tycker att The Art of the Steal är en bättre heist-rulle än vad den gravt överskattade American Hustle är. Så ifall ni som jag emellanåt är sugna på att se lite heist utan att för den skull behöva fundera över vad som egentligen pågår så kan ni se den här istället för American Hustle.

Rollistan är stjärnspäckad, här har vi bland annat Kurt Russell som jag inte har sett sedan i 2007 års Deathproof (jag har inte sett Touchback från 2011 och kommer nog inte göra det heller), Terence Stamp (hård som en diamant, ifall ni exempelvis inte sett Steven Soderberghs The Limey så bör ni göra det), Matt Dillon, Kenneth Welsh (snubben du har sett i hundra filmer utan att veta vem det är…) och Jay Baruchel (nykomlingen som varit med i en hel del, exempelvis This Is the End, NYA Robocop, Knocked Up, Cosmopolis, Goon och Million Dollar Baby).

Det här är en typisk heist-historia med alla de invecklingar, vändningar och hämndhistorier som ligger och gryr och växer till sig och som slutar med att någon eller några blåser någon annan eller några andra. Och det är därför jag menar på att The Art of the Steal fungerar bättre än American Hustle som heist-rulle för här knyts säcken ihop och det blir inte bara en massa blubb-blubb. Här är det rakt och hårt berättande som gäller och filmen är inte ens en och en halv timme lång vilket är ett stort plus. Ja, det är ju ingen Blåsningen (The Sting) vi snackar om och det försöker den inte vara heller, den försöker inte heller vara Storslam i Las Vegas eller Steven Soderberghs remake på densamma (Ocean’s Eleven).

The Art of the Steal är helt enkelt en avslappnad heist-rulle som följer den utsatta bana som har skapats för den och jag finner manuset av Jonathan Sobol tillräckligt intressant för att se att det existerar en del nyanser i det som gör filmen intressant att se. Det är även Jonathan Sobol som har regisserat och det bör även nämnas att han är kanadensare och tidigare bara har gjort en film vars titel är A Beginner’s Guide to Endings och den verkar vara mer av en indieproduktion än vad The Art of the Steal är.

Det är självklart även alldeles utsökt att se Kurt Russell i en ledande roll igen även om han numera har blivt mer gubbig än någonsin. Han är dock vid god vigör rent humörmässigt. Det är som sagt mycket gubbigt nuförtiden eller för att använda rätt term: ”åldrande manliga skådisar som gör filmer”. Jag har alltid funnit Kurt Russell vansinnigt rolig i princip allting han gör (och då allra helst John Carpenter-filmerna Flykten från New York och Flykten från L.A.) och det är han i den här också, rolig och stencool, precis som han skall vara alltså: rolig, stencool och samtidigt bära den där looken av att han verkligen är trött på precis allt och alla.

Jag tänker inte ens gå in på handlingen mer än att det är en typisk tjuv blåser tjuv-story, men det bär som sagt en hel del vibbar av klassiska heist-rullar (jisses vad jag tjatar, jag antar att jag är upprymd), uppblandat med exempelvis Guy Ritchie och Martin Mcdonagh. Den har med andra ord rent generellt ett rätt så modernt ”brittiskt” anslag över sig, jag utgår från att det inte blir mindre potent då både Terence Stamp och Kenneth Welsh är med i filmen.

Det gör mig ändå på sätt och vis lycklig då jag ser den här typen av filmer, att få se hur ett gediget gäng med skådespelare hanteras och castas på rätt sätt av ett produktionsteam och faktiskt lyckas göra, som i det här fallet, en klassisk heist-rulle som faktiskt inte känns speciellt tråkig, tvärtom så var The Art of the Steal rolig hela vägen igenom och om man är ute efter den här typen av film så kan du inte gå fel, det garanterar jag.

 

JOON SVEDELIUS LINDSTRÖM

 

*

art of the steal videosöndag

THE ART OF THE STEAL

Originaltitel, land: The Art of the Steal, USA/Kanada.
Urpremiär: 11 september 2013 (Toronto International Film Festival).
Svensk premiär: n/a.
Speltid: 90 min. (1.30).
Åldersgräns och lämplighet: 15.
Teknisk process och bildformat:  n/a (digital widescreen).
Huvudsakliga skådespelare: Kurt Russell, Matt Dillon, Jay Baruchel, Kenneth Welsh, Chris Diamantopoulos, Katheryn Winnick, Jason Jones, Terence Stamp, Devon Bostick, Elle Downs.
Regi: Jonathan Sobol.
Manus: Jonathan Sobol.
Producent: Nicholas Tabarrok.
Foto: Adam Swica.
Musik: Grayson Matthews.
Klippning: Geoff Ashenhurst.
Scenografi: Matthew Davies.
Kostym: Anita K. Schapansky.
Produktionsbolag: The Weinstein Company, Sony Pictures, Entertainment One, Darius Films.
Svensk distributör:  n/a.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *