Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Nationens födelse

mini2star The Birth of a Nation 1915 USA 195 min. sv/35mm/1.33:1. Stumfilm. R: D.W. Griffith. S: Lillian Gish, Mae Marsh, Henry B. Walthall, Miriam Cooper, Mary Alden, Ralph Lewis, George Siegmann, Walter Long, Robert Harron, Wallace Reid, Joseph Henabery, Elmer Clifton, Josephine Crowell, Spottiswoode Aitken, George Beranger.

Filmhistoriens mest ökända klassiker – en kategoriskt rasistisk, renodlad pamflett för KKK som bidrog till att göra klanen aktiv igen; klanen är filmens hjältar, efter mycket om och men, ty efter amerikanska inbördeskriget kryllar landet av läskiga svarta män som får göra vad de vill (och därför blir kriminella djur, etc). En vämjelig intrig som inte kan bortförklaras som ”av sin tid”, dessutom har den gått till historien på falska grunder: D.W. Griffith var på toppen av sin karriär när han sålde in sig själv som en cinematisk urfader, skapare av varenda teknik som gjorts – men det finns faktiskt ingenting i den här filmen som inte gjorts förut, även om Griffith försöker att sammanställa det på sätt som är lika innovativa som klumpiga. Berättandet växlar mellan fjantigt och fyrkantigt – med outhärdligt nitiska textrutor – och filmen är förmodligen filmhistoriens näst mest överskattade (etta är nog Intolerance). Som produkt blev dock filmen en rättmätig milstolpe, detta var den första mastodontfilmen som nådde en bred amerikansk publik, vilket i sin tur hjälpte synen på filmen som konst och industri, samt bidrog till grundläggandet av Hollywood. Allt prat om Griffiths tekniska briljans är dock vid det här laget en slentrianmässig tradition som inte har självklar historisk bäring. Se även Auteurathon Griffith. 2/5 5/10. 2017.

försökigen